FAQ

Hubungi Kami

Hubungi Pasukan Khidmat Pelanggan Raiz

9AM-5PM Kuala Lumpur Time, Isnin - Jumaat (tidak termasuk cuti umum)

Perlukan bantuan untuk mendaftar?

Mulakan di Sini

Perlukan bantuan meneroka dan memahami aplikasi ini?

Baca Panduan Aplikasi Kami

Sila rujuk Perjanjian Pembukaan Akaun di Laman web ini untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci mengenai produk Raiz.

Kenapa Raiz?

Apa itu Raiz?

Raiz adalah aplikasi pelaburan yang membantu anda menyimpan dan melabur dengan jumlah yang kecil (pelaburan mikro), secara automatik dan konsisten ke dalam pelbagai jenis portfolio. Kami membantu rakyat Malaysia untuk bermula awal, melabur dengan kerap, dan mencapai matlamat kewangan.

Raiz di Malaysia merupakan usaha sama antara Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Raiz Invest Australia Limited.

Bagaimana Raiz berfungsi?

Terdapat 4 cara untuk melabur dengan Raiz. Ciri utama kami ialah Auto-bundar (Round-Ups). Ia berfungsi dengan mengesan pembelian anda dari Akaun Auto-bundar anda dan membundarkan sebarang sen kepada Ringgit seterusnya. Sebagai contoh, jika anda membeli kopi dengan harga RM10.30, kami akan membundarkannya kepada Ringgit seterusnya iaitu RM11.00, perbezaan 70 sen tersebut akan dilaburkan.

Selain Auto-bundar, anda juga boleh melaburkan Pelaburan Sekali Gus (One-time Investment) pada bila-bila masa serendah RM5; atau menetapkan Pelaburan Berkala (Recurring Investment) dengan kekerapan harian, mingguan, atau bulanan; dan memperoleh pulangan wang tunai yang akan dilaburkan semasa anda membeli-belah melalui Raiz Rewards.

Buka Akaun

Apa yang perlu saya lakukan untuk mendaftar?

Untuk membuka akaun Raiz, anda perlu muat turun aplikasi Raiz melalui Google Play Store/Apple App Store:

Sila rujuk kepada panduan pendaftaran di sini: https://raiz.com.my/registration-guide

Apakah proses yang terlibat semasa pendaftaran akaun?

Kami telah mereka bentuk proses pendaftaran untuk menjadi tidak rumit. Untuk permulaan, daftarkan alamat emel anda dan tetapkan kata laluan yang selamat. Selepas itu, pautkan Akaun Auto-bundar, Akaun Pembiayaan, dan Akaun Pengeluaran. Jawab beberapa soalan mengenai diri anda, dan apabila itu selesai, kami akan mengesahkan akaun anda dengan secepat mungkin.

Apakah pengesahan akaun?

Tujuan pengesahan akaun adalah kerana Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Anti-Keganasan dan Hasil Kegiatan Tidak Sah (AMLATFPUAA) 2001 mewajibkan institusi berlesen seperti Raiz untuk mengenal pasti dan mengesahkan identiti pelanggan. Oleh itu, kami meminta beberapa maklumat asas untuk pengesahan akaun anda seperti;

  • Nama penuh (seperti MyKad)
  • Alamat
  • Nombor MyKad
  • Nombor Telefon
  • Alamat E-mel

Kami akan mengesahkan akaun anda secepat yang mungkin setelah kami mendapat maklumat ini. Oleh itu, sangat penting untuk anda memasukkan maklumat dengan tepat. Sekiranya kami menghadapi masalah dalam mengesahkan maklumat anda, kami akan menghubungi anda.

Harap maklum bahawa wang anda tidak akan dilaburkan sehingga identiti anda disahkan.

Anda boleh yakin bahawa Raiz akan menjaga setiap maklumat yang anda berikan dan prosedur kami akan mengikut Dasar Privasi kami.

Adakah amaun pelaburan minimum diperlukan untuk membuka akaun?

Raiz tidak mempunyai syarat baki akaun minimum untuk membuka akaun, tetapi untuk anda mula melaburkan dana anda ke dalam portfolio yang disyorkan, anda mesti melabur sekurang-kurangya RM5.

Ini juga dapat dilakukan dengan mudah melalui proses Auto-bundar (Round-Ups), setiap kali anda membuat pembelian, jumlah bundaran tersebut akan terkumpul sehingga mencapai ambang pilihan (RM5/RM10/RM20/RM40) dan kemudian dilaburkan ke dalam portfolio anda.

Adakah syarat umur minimum untuk membuka akaun?

Anda mesti berumur sekurang-kurangnya 18 tahun dan warganegara Malaysia (memiliki K/P biru) untuk membuka akaun dengan Raiz.

Caj Pra-pengesahan

Anda akan dicaj RM1 sebagai caj "pre-authorisation" setiap kali anda memautkan kad bank anda ke Akaun Auto-bundar / Akaun Pembiayaan anda walaupun kad yang sama pernah dipautkan sebelum ini.

Jumlah ini akan dikembalikan kepada anda dalam masa 14 hari bekerja.

Apa yang berlaku jika saya memadam aplikasi Raiz dalam peranti saya, atau menggunakan telefon baharu?

Raiz beroperasi di 'cloud' dan akaun dan pelaburan anda selamat walaupun anda memadam aplikasi tersebut atau mendapatkan telefon / peranti baru. Apabila anda log masuk dari peranti baru, amaran keselamatan akan dihantar ke e-mel anda dan anda perlu memasukkan kod 4 digit yang diberi untuk pengesahan.

Auto Round-Up dan pelaburan Recurring anda masih akan diproses walaupun anda tidak memuat turun aplikasi Raiz semula.

Bolehkah saya menutup akaun saya pada bila-bila masa?

Ya, anda boleh meminta untuk menutup akaun anda pada bila-bila masa melalui aplikasi Raiz. Klik Menu > Tetapan Saya > Sokongan > Tutup Akaun.

Akaun Pembiayaan dan Akaun Auto-bundar akan dinyahpautkan, dan baki di dalam akaun Raiz anda akan kami masukkan ke dalam Akaun Pengeluaran anda. Kebiasannya, ia mengambil masa 2 hari bekerja untuk wang anda masuk ke akaun pengeluaran.

Harap maklum bahawa penutupan akaun hanya akan selesai apabila semua transaksi tertangguh (jika ada) anda telah selesai diproses.

Anda juga boleh menghubungi kami di help@raiz.com.my atau +60327146114 untuk bantuan penutupan akaun.

Sila ambil perhatian bahawa memadam aplikasi Raiz daripada telefon anda tidak dianggap menutup akaun anda.

Bagiamana untuk menetapkan kata laluan?

Jika anda terlupa kata laluan, anda boleh membuat kata laluan yang baru dengan menekan "Terlupa kata laluan anda?" yang terletak di bahagian bawah skrin log masuk aplikasi Raiz. Emel untuk membuat kata laluan yang baru akan dihantar ke akaun emel yang berdaftar dengan akaun Raiz anda. Kata laluan baharu mestilah mempunyai minimum 8 aksara, huruf besar, huruf kecil dan nombor. Contohnya, Raiz1234.

Anda juga perlu memasukkan nombor MyKad anda mengikut format yang betul (contohnya, xxxxxx-xx-xxxx) dan nombor telefon yang berdaftar dengan Raiz mengikut format yang betul (contohnya, 01xxxxxxxx).

Portfolio Pelaburan

Bagaimana portfolio pelaburan saya ditentukan?

Maklumat yang anda berikan semasa proses pendaftaran akan digunakan untuk menentukan profil risiko anda. Algoritma yang digunakan oleh Raiz kemudian akan mencadangkan portfolio pelaburan yang sesuai berdasarkan profil risiko anda (oleh itu adalah penting untuk anda memberikan kami maklumat yang paling tepat!).

Terdapat 7 portfolio yang terdiri daripada ASNB Conservative, ASNB Moderate, ASNB Aggressive, Conservative, Moderate, Aggresive dan Portfolio Bolehubah (Custom Portfolio) - sila rujuk Perjanjian Pembukaan Akaun untuk maklumat lebih lanjut.

Apa kelas aset dalam portfolio pelaburan saya?

Portfolio pelaburan anda terdiri daripada dana-dana unit amanah. Dana-dana dalam portfolio anda mungkin merangkumi pelbagai kelas aset seperti bon, saham, emas, tunai dan komoditi.

Bolehkah saya menukar portfolio saya?

Ya. Anda boleh menukar ke portfolio lain.

Harap maklum, oleh sebab setiap portfolio mempunyai tahap risiko yang berlainan, anda mungkin terdedah kepada risiko yang berada lebih rendah atau lebih tinggi daripada tahap toleransi risiko anda jika anda menukar portfolio. Pertukaran portfolio akan mengambil masa 2 hari bekerja berikutnya. Tiada bayaran akan dikenakan untuk pertukaran portfolio.

Adakah terdapat risiko dalam pelaburan saya?

Ya. Aset pelaburan yang anda miliki tertakluk kepada turun naik pasaran. Inilah sebabnya mengapa kami menyokong matlamat pelaburan jangka panjang.

Kami ingin mengingatkan prestasi masa lalu bukanlah petunjuk yang baik untuk menentukan prestasi masa hadapan. Falsafah pelaburan Raiz adalah melabur, walaupun dengan jumlah yang kecil, secara berkala untuk mengekalkan momentum.

Untuk maklumat lanjut, sila rujuk kepada blog kami : https://raiz.com.my/blog/patut-ke-saya-keluarkan-semua-duit-saya-di-raiz-pelaburan-dari-pov-kami/

Berapa pulangan yang diperoleh?

Pulangan dari satu pengguna ke pengguna lain adalah berbeza kerana banyak faktor antaranya ialah; masa yang berbeza apabila melabur/mengeluarkan dan jumlah pelaburan yang berbeza. Selain itu, harga seunit bergerak naik dan turun setiap hari mengikut perubahan pasaran.

Itulah sebabnya kami mendidik pengguna kami untuk melabur dalam jumlah kecil dengan kerap kerana ini boleh membantu anda menempuh pasang surut pasaran. Ini adalah salah satu kunci untuk mempunyai keseimbangan yang lebih sihat dalam jangka masa panjang. Ini adalah prinsip dikenali sebagai "Ringgit Cost Averaging" (RCA).

Untuk maklumat lanjut, sila rujuk kepada blog kami : https://raiz.com.my/blog/patut-ke-saya-keluarkan-semua-duit-saya-di-raiz-pelaburan-dari-pov-kami/

Apa itu dana unit amanah?

Dana unit amanah adalah apabila pelabur-pelabur dengan objektif pelaburan yang sama, menggembleng dana mereka untuk melabur dalam dalam portfolio aset-aset yang pelbagai.

Apakah pengimbangan semula (“rebalancing”) automatik?

Pengimbangan semula automatik adalah kaedah Raiz untuk mengekalkan peruntukan portfolio khusus anda. Turun naik pasaran boleh menyebabkan sebilangan sekuriti dalam portfolio anda meningkat atau menyusut nilai.

Apabila ini berlaku, kami menggunakan pengimbangan semula automatik untuk mengembalikan portfolio anda ke peruntukan yang ditentukan. Ini memastikan bahawa sekuriti dalam akaun pelaburan anda dibahagikan dengan betul kerana kami berusaha sebaik mungkin untuk membantu anda mencapai matlamat pelaburan anda.

Bagaimana Raiz mengimbangkan semula portfolio saya?

Raiz mengimbangi semula portfolio anda secara automatik semasa anda melabur. Setiap kali anda menyimpan atau mengeluarkan dana pelaburan, kami menyesuaikan bahagian dana unit amanah yang dibeli kepada peruntukan portfolio sasarannya.

Kami juga mengkaji secara berkala, biasanya setiap bulan, dan mengimbangkan semula portfolio anda setiap kali peratusan pemegangan satu atau lebih dana turun naik sebanyak 5% di atas atau di bawah peruntukan sasarannya.

Pengimbangan semula juga berlaku apabila anda membuat penukaran Portfolio. Kami akan mengimbangkan semula agihan setiap dana bagi menepati tahap risiko portfolio yang baharu. Raiz menjual dana yang terlebih dan membeli dana yang terkurang mengikut pilihan portfolio anda yang baharu.

Adakah saya tidak akan mendapat pendapatan daripada portfolio saya?

Ya! Agihan pendapatan anda akan dilaburkan semula secara automatik dalam portfolio anda. Anda boleh melihat sejarah pengagihan pendapatan anda melalui aplikasi Raiz.

Bila saya mendapat dividen?

Dana-dana unit amanah yang membentuk portfolio anda mengagihkan dividen, jika ada, mengikut budi bicara dan juga pada jadual yang berbeza-beza.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai dana-dana tersebut seperti tahun kewangan berakhir dan sejarah pengagihan pendapatan, sila rujuk prospektus dana-dana tersebut yang boleh didapati di lawan web mereka, atau hubungi kami.

Adakah Raiz patuh Shariah?

Semua portfolio pelaburan Raiz adalah di dalam dana-dana unit amanah.

Untuk portfolio Bolehubah ("Custom portfolio"), dana-dana unit amanah terlibat adalah;

  1. Abrdn Islamic World Equity Fund
  2. UOB Global Balanced - Shariah Fund
  3. UOB High Quality Sukuk Fund
  4. AHAM Shariah Gold Fund
  5. Nomura i-Cash
  6. Aiiman Growth
  7. Nomura Global Shariah Semiconductor

Dan kesemua dana tersebut adalah patuh Syariah.

Untuk portfolio ASNB Agresif, Moderate dan Konservatif, dana-dana unit amanah terlibat adalah;

  1. Dana ASN Equity 3
  2. Dana ASN Imbang 2
  3. Dana ASN Sara 1

Kesemua dana-dana ini adalah diuruskan oleh Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB), anak syarikat milik penuh Permodalan Nasional Berhad (PNB). Pendapat daripada Jawatankuasa Fatwa negeri-negeri dan juga Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bersepakat bahawa dana-dana ASNB "harus" hukumnya.

Baca di sini untuk maklumat lebih lanjut: https://raiz.com.my/blog/melabur-dalam-raiz-patuh-syariah-ke

Bagaimana untuk menjejak prestasi masa lalu

Anda boleh memeriksa prestasi masa lalu pelaburan anda dengan mengklik ke bahagian 'Performance Detail' yang terdapat di skrin utama aplikasi Raiz anda.

Anda boleh melihat graf prestasi pelaburan anda di bahagian tersebut dan anda juga boleh menggerakkan jari anda di atas mana-mana bahagian graf untuk maklumat berkenaan pelaburan anda pada tarikh tertentu. Dengan menekan jumlah nilai akaun anda di bahagian 'Performance', anda dapat melihat perincian nilai akaun anda.

Bagaimana untuk memulakan pelaburan

Setelah anda melengkapkan pendaftaran dan akaun anda telah disahkan, anda boleh memulakan pelaburan dengan kaedah berikut:

  1. Pelaburan Auto-bundar (Auto Round-Up Investment)
  2. Pelaburan Auto Labur (Recurring Investment)
  3. Pelaburan Satu Kali (Lump Sum Investment)
  4. Raiz Rewards

Harap maklum bahawa Auto-bundar hanya akan dilaburkan pada hari bekerja berikutnya setelah mencapai ambang.

Anda boleh melihat pelaburan anda dan menetapkan cara pelaburan pilihan anda melalui laman Utama aplikasi Raiz di bahagian "Labur".

Deposit dan Pengeluaran

Bagaimana untuk membuat deposit pelaburan?

Hubungkan kad debit anda pada Akaun Pembiayaan. Selepas itu, anda boleh membuat deposit dengan hanya 2 klik sahaja!

Berapa lama masa diambil untuk duit saya dilaburkan dan dapat dilihat pada aplikasi Raiz?

Duit anda akan mula dilaburkan sebaik sahaja kami menerimanya ke dalam akaun amanah ("trust account") kami. Biasanya ia akan diproses dalam masa 2 hari bekerja berikutnya. Anda akan melihat transaksi ini di dalam aplikasi sebagai "sedang diproses" ketika ini.

Berapakah nilai maksimum yang boleh saya depositkan pada satu masa?

Apa-apa amaun, namun ia tertakluk kepada had maksimum kad debit bank anda - yang biasanya dihadkan sehingga RM20,000 pada satu masa.

Bolehkah saya menukar Akaun Pembiayaan saya?

Ya. Anda boleh melakukannya terus melalui aplikasi Raiz anda (Tetapan Saya > Akaun Pembiayaan > Tukar).

Bolehkah saya mengeluarkan wang saya bila-bila masa saya mahu?

Ya. Hanya pergi ke app dan klik "Pengeluaran”. Duit anda biasanya akan masuk ke dalam akaun bank anda (Akaun Pengeluaran) dalam 2 hari bekerja berikutnya.

Berapa lama ambil masa untuk membuat pengeluaran dari Akaun Pelaburan Raiz saya?

Pengeluaran mengambil masa sehingga 2 hari bekerja berikutnya dari hari anda membuat permintaan kerana melibatkan:

  • penjualan sekuriti anda; dan
  • pemindahan hasil kepada Penjaga Hartanah; dan
  • pemindahan hasil dari Penjaga Hartanah ke akaun bank anda.

Biasanya, proses pengeluaran anda akan selesai dalam tempoh 2 hari bekerja berikutnya

Berapa had pengeluaran yang boleh dikeluarkan pada satu masa?

Tiada had. Walau bagaimanapun, pengeluaran minimum adalah RM5.

Bagaimana saya membatalkan transaksi pelaburan / pengeluaran saya?

Anda boleh membatalkan transaksi pelaburan anda yang baru dibuat dalam beberapa minit pertama setelah ianya dilakukan. Pergi ke app, klik "Past", klik pada transaksi tersebut, dan klik "Cancel".

Sekiranya deposit tersebut telah dikreditkan dari bank anda, anda masih boleh membatalkannya pada hari yang sama (hari bekerja), tetapi anda perlu menghubungi Kihidmat Pelanggan kami untuk melakukannya.

Untuk membatalkan transaksi pengeluaran yang masih “belum selesai”, pergi ke app, pegi ke skrin "Lepas", klik pada transaksi tersebut, dan klik "Batal".

Harap maklum bahawa setelah pengeluaran diproses, anda tidak dapat membatalkannya kerana unit anda telah dijual dan dalam perjalanan ke akaun bank anda (Akaun Pengeluaran atau “Withdrawal Account”).

Bolehkah saya menukar Akaun Pengeluaran (Withdrawal Account) saya?

Ya. Anda boleh menukar Akaun Pengeluaran melalui aplikasi Raiz anda. Hanya pergi ke Tetapan Saya > Akaun Pengeluaran.

Harap maklum bahawa menukar Akaun Pengeluaran memerlukan kami melakukan pengesahan semula akaun bank anda, dan ini mungkin mengambil waktu hingga 2 hari bekerja. Sehingga itu, anda tidak boleh melakukan sebarang pengeluaran.

Mengapa transaksi saya dipaparkan sebagai “gagal”?

Masalah ini berlaku mungkin disebabkan oleh kekurangan dana pada kad debit anda atau anda mungkin telah melebihi had pembelian maksimum kad debit anda.

Sekiranya transaksi ditunjukkan sebagai "failed", tidak ada jumlah yang dikenakan ke kad bank anda. Kami menasihati anda untuk memeriksa dengan pihak bank untuk transaksi anda yang gagal.

Bank dan kad mana yang boleh saya hubungkan ke akaun Raiz saya?

Akaun Auto-bundar kini hanya tersedia untuk kad VISA (debit & kredit untuk semua bank) dan Kad Debit Maybank.

Untuk Akaun Pembiayaan, anda boleh mengaitkan kad debit yang dikeluarkan oleh mana-mana bank di Malaysia

Bagaimana saya boleh melindungi akaun Raiz saya?

Kami mengesyorkan agar anda menjaga keselamatan akaun Raiz anda dengan selalu log keluar selepas digunakan. Sebenarnya, kami secara automatik log keluar akaun anda dari aplikasi selepas tempoh ketidakaktifan dan memerlukan anda memasukkan kod laluan untuk terus menggunakan. Selain itu, anda seharusnya memilih kata laluan yang sukar diteka dan menyimpannya di tempat yang selamat

Mengapa saya menerima jumlah yang lebih rendah daripada pengeluaran saya?

Amaun yang anda terima berbanding jumlah yang diminta mungkin berbeza-beza (lebih rendah atau lebih tinggi) disebabkan perubahan harga mengikut pergerakan pasaran saham.

Caj dan Cukai

Perlukah saya membayar cukai untuk wang yang saya perolehi melalui akaun Raiz saya?

Pendapatan faedah, secara umumnya, adalah dikecualikan cukai di peringkat unit amanah. Jadi, pelabur yang menerima pengagihan pendapatan cukai yang dikecualikan tidak akan dikenakan cukai pendapatan.

Keuntungan daripada pelupusan pelaburan oleh dana unit amanah tidak dikenakan cukai. Pengagihan keuntungan daripada pelupusan tersebut dikecualikan cukai di tangan pemegang unit.

Keuntungan yang diperoleh oleh pelabur daripada penjualan unit amanah juga dikecualikan cukai.

Pendapatan dividen yang diterima oleh dana ini tertakluk kepada cukai, dan pelabur menerima pengagihan bersih selepas cukai.

Adakah Raiz mengenakan caj bulanan?

Tiada caj untuk akaun yang tidak mempunyai baki. Kami hanya mengenakan caj RM1.50 sebulan jika Akaun Pelaburan Raiz anda mempunyai baki kurang daripada RM6,000 (pada hari terakhir sesuatu bulan).

Sekiranya baki RM6,000 dan ke atas, caj kami adalah 0.025% sebulan daripada baki tersebut.

Bagaimana dan bila Raiz mengenakan yuran mereka?

Yuran bulanan sebanyak RM1.50 perlu dibayar jika Nilai Akaun Pelaburan Raiz anda kurang dari RM6,000 pada akhir setiap bulan. Yuran ini adalah untuk menampung kos pengurusan Akaun Pelaburan Raiz anda. Yuran ini akan dikenakan kepada kad debit anda yang ditetapkan sebagai Akaun Pembiayaan. Jika kami gagal mengenakan Yuran Akaun dari Akaun Pembiayaan anda, kami mungkin akan mengenakannya kepada Akaun Pelaburan Raiz anda dengan melepaskan unit yang mencukupi dalam Akaun Pelaburan Raiz anda yang bersamaan dengan Yuran Akaun.

Jika Akaun Pelaburan Raiz anda bernilai RM6,000 atau lebih pada akhir bulan, yuran yang perlu dibayar adalah 0.025% setiap bulan daripada baki Akaun Pelaburan Raiz yang akan dikenakan kepada Akaun Pelaburan Raiz anda.

Adakah terdapat yuran pengeluaran?

Tiada. Sentiasa percuma untuk memindahkan wang masuk dan keluar dari akaun Raiz anda.

Adakah saya akan dikenakan yuran jika baki akaun Pelaburan Raiz saya adalah RM0?

Tidak, tidak ada yuran untuk baki RM0.

Pelaburan Duit Baki atau Auto-bundar

Bagaimana pelaburan duit baki atau Auto-bundar ini berfungsi?

Apabila anda berbelanja menggunakan kad debit & kredit anda (yang telah anda hubungkan di Akaun Auto-bundar), kami akan bundarkan transaksi pembelian tersebut ke Ringgit yang seterusnya. Kemudian, duit baki yang tersedia akan terkumpul terlebih dahulu (secara maya dalam aplikasi Raiz anda). Apabila duit baki tersebut telah melebihi had yang anda setkan, duit tersebut akan di ambil dari bank Akaun Pembiayaan anda, dan dilaburkan mengikut portfolio anda.

Contohnya?

Anda telah menghubungkan kad kredit anda ke Akaun Auto-bundar. Anda membeli-belah di pasaraya dan membayar menggunakan kad kredit yang sama sebanyak RM50.30. Raiz akan merekodkan transaksi tersebut seterusnya membundarkannya kepada RM60. Jadi, ada duit baki 70 sen yang tersedia.

Harap maklum, pada ketika ini, duit baki ini tidak akan terus diambil dari kad anda. Tetapi ia akan dikumpulkan dahulu secara maya dalam aplikasi Raiz anda.

Apabila anda terus berbelanja, duit baki ini akan terus terkumpul secara maya. Apabila duit baki terkumpul telah mencecah had RM5 yang anda setkan, duit baki terkumpul ini akan diambil dari kad debit anda yang telah anda hubungkan di Akaun Pembiayaan, dan kemudiannya terus dilaburkan.

Bagaimana cara untuk set Auto-bundar?

Hubungkan kad debit & kredit anda di Akaun Auto-bundar (Tetapan Saya > Akaun Auto-bundar).

Pembundaran akan berjalan secara automatik selepas itu. Ianya boleh dibatalkan di skrin Labur > Auto-bundar > klik roda gear di bahagian kanan atas, dan klik sekali lagi.

Harap maklum, hanya kad VISA (debit & kredit) mana-mana bank dan juga kad debit Maybank boleh dihubungkan buat masa ini.

Bolehkah saya masih menggunakan Auto-bundar tanpa membuatnya automatik?

Tidak. Jika Auto-bundar dimatikan, anda tidak akan dapat menggunakan ciri pembundaran.

Adakah terdapat had pada bilangan kad yang boleh saya gunakan untuk pembundaran?

Anda boleh memautkan lebih dari satu kad ke Akaun Perbelanjaan anda untuk pembudaran.

Adakah terdapat Auto-bundar kepada jumlah wang yang genap?

Ya, jumlah genap akan dibundarkan kepada Ringgit seterusnya. Contohnya, jika anda membelanjakan RM10.00 menggunakan kad bank anda, transaksi tersebut akan dibundarkan ke RM11.00.

Jika kad yang saya pautkan telah hilang atau dicuri, apakah yang akan berlaku?

Akaun anda dengan Raiz tidak berisiko jika kad yang dipautkan hilang atau dicuri. Walaubagaimanapun, kami mengesyorkan agar anda menukar kad dari akaun Raiz anda. Ini boleh dilakukan dengan pergi ke "Tetapan Saya", dan kemudian ke "Akaun Auto Bundar".

Raiz Kids

Apakah itu Raiz Kids?

Kami baru sahaja mengeluarkan versi Raiz Kids yang baharu dan dipertingkatkan dengan begitu banyak ciri yang lebih baik. Dengan Raiz Kids 2.0, setiap kanak-kanak kini boleh mempunyai portfolio akaun dan pelaburan mereka sendiri, masing-masing dengan tetapan yang berbeza.

Harap maklum, bagi Raiz Kids 1.0 yang lama, akaun tersebut hanyalah sub-akaun dalam akaun Raiz utama anda.

Sekarang, anda boleh mengawal akses anak anda atau memberi akses penuh kepada mereka untuk membolehkan mereka mempelajari kemahiran pengurusan wang praktikal. Sila kemas kini aplikasi Raiz anda kepada versi terkini dari App Store atau Google Play Store untuk menggunakan ciri baru ini.

Selain itu, anda kini boleh memindahkan sebarang jumlah dari akaun Raiz anda sendiri ke akaun Raiz Kids atau melabur terus ke dalam akaun Raiz Kids (wang dari Akaun Pembiayaan anda). Sama seperti akaun Raiz utama anda, anda juga boleh melabur menggunakan kaedah Auto-bundar dari pembelian harian, Auto-labur, atau hanya melabur sekaligus untuk anak-anak anda. Untuk mendaftar Raiz Kids 2.0, pergi ke Skrin utama > Tambah Raiz Kids.

Bagaimana untuk melabur ke dalam Raiz Kid?

Anda boleh melabur dalam Raiz Kids dengan Pelaburan Sekali Gus atau Pelaburan Berkala.

Langkah-langkah untuk Pelaburan Sekali Gus:

  1. Pergi ke Raiz Kids dari skrin utama
  2. Klik pada Lagi
  3. Klik pada Labur

Langkah-langkah untuk Pelaburan Berkala:

  1. Pergi ke Raiz Kids dari skrin utama
  2. Ketik pada Lagi
  3. Ketik pada Pelaburan Berkala
  4. Anda boleh tetapkan jumlah berkala dan kekerapan (harian, mingguan, dua minggu sekali, dan bulanan)

Selain itu, anda juga boleh 'Pindah Masuk' baki semasa anda ke baki Raiz Kids anda.

Apakah kebaikan Raiz Kids untuk saya / anak-anak saya?

Melalui Raiz Kids, anda dapat menerapkan falsafah Raiz yang sama iaitu pelaburan berkala secara automatik, lihat ia berkembang untuk anda dan anak-anak anda tanpa memberi kesan kepada gaya hidup anda. Bergantung kepada usia anak anda, terdapat nilai anggaran yang dikira untuk mencapai matlamat simpanan tersebut apabila anak anda berusia 18 tahun. Perlu diingat, prestasi masa lalu bukanlah petunjuk untuk pulangan masa hadapan. Namun, kami percaya pelaburan secara berkala adalah salah satu kunci untuk memiliki simpanan yang lebih sihat dalam jangka masa panjang.

Apa yang berlaku apabila mereka berusia 18 tahun

Setelah anak anda berusia 18 tahun, anda akan mempunyai pilihan untuk menukar akaun Raiz Kids anda kepada Akaun Raiz sepenuhnya berfungsi.

Adakah saya perlu mempunyai Akaun Pembiayaan terlebih dahulu?

Ya. Untuk membuat pelaburan, termasuk pelaburan auto-bundar, auto-labur atau pelaburan sekaligus, anda harus mempunyai Funding Account yang telah dihubungkan terlebih dahulu.

Jika anda masih belum menghubungkan Funding Account anda, anda boleh melakukannya di Raiz app dengan pergi ke My Settings > Funding Account > Add a new funding account.

Bolehkah setiap Raiz Kids saya berada dalam portfolio yang berbeza?

Boleh. Setiap Raiz kids boleh berada dalam portfolio yang berbeza berdasarkan pilihan anda

Bolehkah saya menutup Raiz Kids saya?

Ya, anda boleh mengemas kini atau mengeluarkan akaun Raiz Kids pada bila-bila masa melalui aplikasi web dan aplikasi mudah alih. Untuk melakukannya, sila lawati bahagian Raiz Kids dari skrin utama anda. Klik 'Lagi' dan anda akan menjumpai butang 'Tutup Akaun'. Jika anda menutup akaun Raiz Kids, baki akan dipindahkan ke akaun pengeluaran anda setelah kami menjual semua unit pelaburan anda.

Portfolio Bolehubah (“Custom Portfolio”)

Apa itu Portfolio Bolehubah (“Custom Portfolio”)?

Portfolio Bolehubah atau “Custom Portfolio” membolehkan anda membina portfolio pelaburan anda sendiri dengan membolehkan anda menetapkan sendiri peratusan setiap dana dalam portfolio anda. Anda juga boleh menamakan portfolio tersebut.

Bagaimana unutk menetapkan peratusan setiap dana?

Sebaik sahaja anda memilih Portfolio Bolehubah pada bahagian atas skrin, anda boleh menggunakan penggelongsor di bahagian bawah skrin untuk menetapkan peruntukan peratusan pelaburan dalam julat yang dibenarkan untuk setiap dana.

Bagaimana caranya untuk menamakan Portfolio Bolehubah saya?

Anda hanya perlu tekan butang “Kemas kini portfolio” pada skrin Portfolio Bolehubah. Kemudian klik pada nama portfolio yang tertera pada bahagian atas skrin. Namakan portfolio anda. Untuk menyimpan nama tersebut, tekan butang “Simpan Peruntukan”.

Bolehkah saya mengubah peruntukan dalam portfolio bolehubah/custom saya?

Anda boleh menyesuaikan alokasi dalam Portfolio Kustom anda. Penyesuaian semula ini berlaku dalam tempoh dua hari perniagaan selepas permintaan perubahan portfolio. Kami tidak mengenakan sebarang yuran untuk perubahan ini.

Portfolio Kustom bukanlah alat perdagangan, dan menukar portfolio terlalu kerap tidak disarankan.

Untuk mengubah alokasi Portfolio Kustom anda, klik pada butang kemaskini portfolio pada skrin Portfolio Kustom dalam aplikasi. Setelah anda selesai mengedit dan ingin menyimpan perubahan, klik Simpan Peruntukan.

Pengimbangan Semula Portfolio Bolehubah

Jika, disebabkan pergerakan dan prestasi pasaran, peruntukan satu atau lebih dana unit amanah dalam Portfolio Kustom anda berubah lebih daripada 5% dari peratus yang ditetapkan, maka portfolio akan secara automatik disusun semula, untuk menyelaraskan semula portfolio anda kepada peruntukan yang asal ditetapkan.

Bolehkan saya menukar dari Portfolio Bolehubah ke portfolio-portfolio yang lain?

Boleh. Tiada sebarang caj dikenakan.

Apa itu Skala Risiko?

Skala Risiko diselaraskan secara automatik berdasarkan kadar peratusan yang telah anda pilih untuk Portfolio Bolehubah anda. Sekiranya skala risiko anda menghala ke arah bahagian warna oren (Tinggi), ia bermakna portfolio anda mempunya risiko yang lebih tinggi berbanding bahagian yang berwarna hijau (Rendah).

Raiz Rewards

Apakah 'Raiz Rewards'?

Raiz Rewards ialah program ganjaran tunai kami. Apabila anda membeli-belah dalam talian daripada rakan jenama kami melalui Raiz, anda akan menerima ganjaran yang akan dilaburkan semula ke dalam akaun Raiz anda yang aktif!

Siapa rakan jenama yang terdapat dalam 'Raiz Rewards'?

Anda boleh melihat rakan-rakan jenama Raiz di bahagian 'Raiz Rewards' dalam aplikasi Raiz. Kami akan menambah jenama baru dari semasa ke semasa, jadi pastikan anda sentiasa menyemak aplikasi Raiz untuk rakan jenama terkini untuk anda mendapatkan lebih ganjaran!

Bagaimanakah cara untuk membeli-belah?

Dalam bahagian 'Raiz Rewards' di aplikasi Raiz, klik pada jenama yang ingin anda beli. Kemudian, klik pautan “Shop Online Here” dan teruskan membuat pembelian anda. Dengan menekan pautan tersebut, kami akan dapat menjejaki pembelian anda secara automatik dan melaburkan ganjaran tunai ke dalam akaun Raiz anda. Pastikan pelayar internet anda juga tidak berada di dalam mod “incognito” atau mod privasi.

Berapakah ganjaran tunai yang akan dilaburkan daripada pembelian saya?

Rakan jenama kami akan melaburkan peratusan tertentu (atau jumlah tetap tertentu) daripada harga pembelian anda ke dalam akaun Raiz anda. Peratusan (atau jumlah tetap) tersebut adalah berbeza mengikut jenama. Sila pastikan anda semak Terma & Syarat untuk setiap jenama sebelum anda membeli-belah.

Harap maklum Raiz juga mungkin akan dibayar peratusan tertentu daripada harga pembelian anda (atau jumlah tetap) kerana mempromosikan rakan jenama.

Bilakah ganjaran tunai tersebut akan dilaburkan ke dalam akaun Raiz saya?

Ganjaran tunai hanya diberikan atas pembelian yang berjaya. Harap maklum ianya mungkin mengambil masa yang agak lama daripada apa anda jangkakan kerana ia perlu mengambil kira tempoh pembatalan / pulangbalik / pertukaran. Ini mungkin mengambil masa sehingga 190 hari.

Ganjaran tunai anda akan dilaburkan secara automatik sebaik sahaja kami menerima pembayaran tersebut daripada jenama anda.

Bagaimana jika saya masih belum menerima ganjaran tunai saya selepas tempoh yang dinyatakan? atau status Raiz Reward saya Gagal?

Emel help@raiz.com.my bersama salinan resit anda. Kami akan membuat aduan yang sama kepada rakan jenama anda untuk disemak. Untuk makluman anda, semakan status ganjaran dengan jenama rakan kami akan mengambil masa beberapa hari. Sila maklum bahawa mengikut Terma & Syarat, hasil semakan rakan jenama adalah muktamad.

Kenapa sesetengah jenama menjadi “unavailable” kadang-kadang?

Ini kerana jenama itu telah menghentikan sementara program ganjaran tunai mereka. Jangan risau, anda masih layak untuk 'Raiz Rewards' anda untuk pembelian yang telah anda buat pada masa lepas. Jenama ini boleh menyambung programnya jadi semak di bahagian 'Raiz Rewards' anda dari semasa ke semasa.

Apa Terma & Syarat untuk 'Raiz Rewards'?

Setiap jenama mempunyai Terma & Syarat yang unik dan tersendiri. Sila semak butiran lanjut untuk setiap jenama di aplikasi Raiz pada bahagian ‘Raiz Rewards’. Produk dan penghantaran bagi produk yang dibeli adalah mengikut budi bicara dan kawalan rakan jenama. Ini termasuk spesifikasi produk dan masa penghantaran. Jika anda mempunyai sebarang persoalan mengenai perkhidmatan atau produk anda, sila hubungi terus jenama tersebut.

Jenama yang saya inginkan, tiada. Bolehkah saya meminta jenama tersebut untuk berada dalam program 'Raiz Rewards'?

Sudah tentu! Beritahu kami apakah jenama tersebut, dan kami akan berusaha untuk menghubungi mereka. Anda boleh menghubungi kami di help@raiz.com.my atau 03-27146114. Anda juga boleh hubungi jenama tersebut dan berkongsi pengalaman Raiz anda dengan mereka - ianya akan membantu kami!

Bonus Rujukan

Apa itu bonus rujukan Raiz?

Raiz menawarkan program rujukan di mana pengguna sedia ada boleh mendapatkan ganjaran dengan merujuk pengguna baru ke platform tersebut. Ganjaran rujukan biasanya melibatkan pengguna sedia ada dan pengguna baru menerima bonus atau kredit setelah pengguna baru mendaftar dan memenuhi syarat tertentu, seperti membuat pelaburan pertama.

Bagaimana untuk merujuk Raiz?

Anda boleh mencari pautan rujukan dalam aplikasi dan berkongsi dengan kenalan, rakan, dan yang lain.

Untuk berkongsi, pergi ke 'Jemput rakan anda' di mana anda akan menjumpai empat platform: Kenalan, WhatsApp, X, dan Facebook. Pastikan rakan anda klik pada pautan anda supaya kedua-dua pihak boleh menerima Ganjaran Rujukan sebanyak RM10.00.

Berapa bonus rujukan yang akan diterima?

Untuk setiap rujukan yang berjaya, Raiz akan mengkreditkan RM10 ke akaun Raiz pihak perujuk dan perujuk

Apakah syarat untuk mendapatkan bonus rujukan?

Bonus Rujukan akan dikreditkan ke akaun Raiz rakan yang dirujuk dan akaun Raiz Perujuk setelah syarat-syarat berikut dipenuhi;

  1. Rakan yang dirujuk klik dan mendaftar dari pautan Perujuk.
  2. Rakan yang dirujuk telah melengkapkan pendaftaran akaun, dan akaun juga telah disahkan.
  3. Kedua-dua rakan yang dirujuk dan Perujuk telah membuat pelaburan dan MESTI mempunyai baki minimum RM10 dalam akaun Raiz masing-masing.

Setelah kesemua syarat di atas dipenuhi, Bonus Rujukan akan dikreditkan ke dalam akaun Raiz masing-masing dalam masa 1 hari bekerja berikutnya.

Keselamatan

Adakah Raiz selamat?

Raiz memegang lesen sah yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (Lesen eCMSL/A0363/2020). Anda boleh sahkan keautentikan lesen kami dengan klik di sini: (https://www.sc.com.my/regulation/licensing/licensed-and-registered-persons) atau or (https://www.sc.com.my/investment-checker).

Pelabur di Malaysia menikmati perlindungan undang-undang apabila berurusan dengan entiti yang mendapat lesen seperti Raiz. Perlindungan ini merangkumi pelbagai aspek, termasuk langkah-langkah untuk mencegah penipuan, pengubahan wang haram, dan rangka kerja undang-undang bagi penyelesaian pertikaian

Walaupun Raiz memberi keutamaan kepada keselamatan pelaburan anda, perlu diingatkan bahawa, seperti mana-mana pelaburan lain, dana anda mungkin terdedah kepada fluktuasi pasaran. Untuk maklumat lanjut tentang bagaimana kami menitikberatkan keselamatan anda, sila teroka laman keselamatan kami di sini (https://raiz.com.my/security/).

Kad bank saya hilang / dicuri / diganti baru. Apa perlu saya buat?

Akaun Raiz anda tidak berisiko jika kad bank anda hilang atau dicuri. Anda boleh sentiasa menukarkan pautan kad bank anda melalui aplikasi Raiz pada bila-bila masa.

Akaun saya telah dikunci kerana aktiviti yang mencurigakan. Bagaimana saya boleh membukanya semula?

Untuk keselamatan anda, kami memerlukan anda menghubungi pasukan Khidmat Pelanggan untuk membuka kunci akaun anda. Sila ambil perhatian bahawa ini akan memerlukan pengesahan beberapa maklumat peribadi. Anda boleh menghubungi kami di alamat emel help@raiz.com.my atau menghubungi kami di talian +60327146114.

Adakah Raiz menyimpan maklumat kad bank saya di dalam server mereka?

Sila ambil perhatian bahawa kami tidak menyimpan maklumat kad anda. Kami mengambil keselamatan data kad dengan sangat serius, dan kami tidak mempunyai akses kepada maklumat kad anda. Kami menggunakan Infinitium (https://www.infinitium.com/) untuk mengendalikan maklumat kad secara selamat. Infinitium adalah penyedia perkhidmatan yang patuh dengan Piawai Keselamatan Data Industri Kad Pembayaran Tahap 1 (PCIDSS) yang disahkan.

Bagaimana saya boleh melindungi akaun Raiz saya?

Kami mengesyorkan agar anda menjaga keselamatan akaun Raiz anda dengan selalu log keluar selepas digunakan. Sebenarnya, kami secara automatik log keluar akaun anda dari aplikasi selepas tempoh ketidakaktifan dan memerlukan anda memasukkan kod laluan untuk terus menggunakan. Selain itu, anda seharusnya memilih kata laluan yang sukar diteka dan menyimpannya di tempat yang selamat

Apa it "Bad Request"?

Bad Request terjadi bila device anda disekat akses untuk satu jam sebab lebih 5 kali salah masuk emel atau kata laluan.

Sila cuba log masuk akaun anda dengan emel dan kata laluan yang betul selepas satu jam untuk mengakses akaun Raiz anda.