FAQ

Hubungi Kami

Hubungi Pasukan Khidmat Pelanggan Raiz

9.00AM-5.00PM Kuala Lumpur Time, Isnin - Jumaat (tidak termasuk cuti umum)

Perlukan bantuan untuk mendaftar?

Mulakan di Sini

Perlukan bantuan meneroka dan memahami aplikasi ini?

Baca Panduan Aplikasi Kami

Sila rujuk Perjanjian Pembukaan Akaun di Laman web ini untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci mengenai produk Raiz.

Kenapa Raiz?

Apa itu Raiz?

Raiz merupakan aplikasi perkhidmatan kewangan yang membantu anda menyimpan dan melabur. Kami membolehkan rakyat Malaysia mula menyimpan dari awal, melabur dengan kerap, dan mencapai matlamat kewangan. Raiz Malaysia merupakan usaha sama antara Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Raiz Invest Australia Limited. Di Australia, Raiz tersenarai di bursa saham dan mempunyai lebih daripada 200,000 pelanggan aktif sejak 2016.

Bagaimana Raiz berfungsi?

Raiz membantu anda melabur secara proaktif portfolio dana-dana unit amanah Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB). Dana-dana ini tidak diberi status patuh Syariah oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC), tetapi Majlis Agama Islam di peringkat negeri dan persekutuan, memutuskan pelaburan dalam dana ini “harus”.

Satu ciri utama ialah pembundaran; kami membundarkan setiap transaksi anda kepada Ringgit terdekat, dan melaburkan wang baki tersebut ke dalam portfolio yang pelbagai. Hanya hubungkan kad debit dan berikan kami beberapa maklumat asas. Kami akan mengesyorkan portfolio pelaburan untuk anda berdasarkan maklumat yang anda berikan kepada kami.

Raiz juga menawarkan kaedah pelaburan lain selain pembundaran. Anda boleh melabur dalam satu jumlah sekaligus dengan memasukkan jumlah yang diinginkan pada paparan “Invest” dalam aplikasi tersebut. Anda juga boleh menetapkan pelaburan berkala sama ada harian, mingguan, setiap dua minggu atau bulanan.

Untuk beberapa bulan awal operasi, Raiz hanya akan beroperasi dengan akaun Maybank sahaja. Maybank dan Raiz telah bekerjasama untuk memastikan tahap keselamatan tertinggi bagi aplikasi ini.

Apa yang membuatkan Raiz berbeza?

Portfolio pelaburan peribadi, tiada jumlah minimum untuk akaun, tiada komisen, dan pelaburan pecahan (fractional investing) - semuanya ada di dalam poket anda. Raiz ingin menjadikan pelaburan lebih mudah diakses oleh semua orang, dan pada masa yang sama, memberi anda suatu perkhidmatan yang memudahkan simpanan dan pelaburan.

Buka Akaun

Apa yang perlu saya lakukan?

Selepas anda memuat turun aplikasi percuma Raiz, langkah yang perlu anda ikut untuk memulakan pelaburan adalah:

  • Set Akaun Perbelanjaan anda untuk memantau perbelanjaan dan peluang pembundaran.
  • Set Akaun Pembiayaan anda untuk membiayai semua pelaburan anda
  • Set Akaun Pengeluaran anda untuk menerima duit semua pengeluaran anda
Apa yang terlibat dalam proses pendaftaran?

Kami telah memastikan proses pendaftaran begitu mudah sekali. Hanya masukkan alamat e-mel anda, pilih kata laluan selamat, hubungkan Akaun Perbelanjaan, Akaun Pembiayaan dan juga Akaun Pengeluaran, dan jawab beberapa soalan mengenai diri anda. Setelah selesai, kami akan mengesahkan akaun anda secepat mungkin.

Apakah pengesahan akaun?

Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 mewajibkan institusi seperti Raiz mengenal pasti dan mengesahkan identiti pelanggan. Oleh itu, kami meminta beberapa maklumat asas (nama penuh, alamat rumah, dll.) untuk pengesahan akaun anda. Kami akan mengesahkan akaun anda secepat mungkin setelah mendapat maklumat ini. Oleh itu, sangat penting anda memasukkan maklumat dengan tepat. Sekiranya kami menghadapi masalah untuk mengesahkan maklumat anda, kami akan menghubungi anda.

Harap maklum bahawa wang anda tidak akan dilaburkan sehingga identiti anda disahkan.

Raiz akan melindungi setiap maklumat yang anda berikan dan prosedur kami adalah selari dengan Dasar Privasi kami.

Adakah syarat umur minimum untuk membuka akaun?

Anda mesti berumur sekurang-kurangnya 18 tahun dan warganegara Malaysia untuk membuka akaun dengan Raiz.

Adakah sebarang jumlah pelaburan minimum diperlukan untuk membuka akaun?

Tiada, Raiz tidak mempunyai syarat baki akaun minimum untuk membuka akaun, tetapi untuk melabur ke dalam portfolio yang disyorkan, pelaburan anda mestilah berjumlah sekurang-kurangnya RM5. Ini juga dilakukan dengan mudah melalui proses pembundaran kami; setiap kali anda membuat pembelian, jumlah pembundaran tersebut akan terkumpul sehingga mencapai had RM5.

Apa yang berlaku jika saya memadam aplikasi Raiz dalam peranti saya, atau menggunakan telefon baharu?

Raiz beroperasi di “cloud” dan akaun dan pelaburan anda selamat walaupun anda memadam aplikasi tersebut atau menggunakan telefon atau peranti baharu. Apabila anda log masuk dari peranti baharu, amaran keselamatan akan dihantar kepada e-mel anda.

Pembundaran automatik dan simpanan berkala anda masih akan diproses walaupun aplikasi Raiz belum dimuat turun ke telefon baharu.

Bolehkah saya mengeluarkan wang atau menutup akaun saya pada bila-bila masa?

Ya, anda boleh mengeluarkan wang anda pada bila-bila masa melalui aplikasi ini atau menutup akaun anda pada bila-bila masa dengan menghantar e-mel kepada help@raiz.com.my atau dengan menghubungi Pasukan Khidmat Pelanggan untuk bantuan penutupan akaun. Harap maklum bahawa memadam aplikasi tersebut daripada telefon tidak menutup akaun pelaburan anda atau membatalkan transaksi tertunda / dijadualkan.

Portfolio pelaburan saya

Bagaimana portfolio pelaburan saya ditentukan?

Jawapan yang anda berikan semasa proses pendaftaran akan digunakan untuk menentukan profil risiko anda. Algoritma yang digunakan oleh Raiz kemudian akan mengesyorkan portfolio pelaburan berdasarkan profil risiko anda.

Raiz telah membina dan menawarkan anda 3 pilihan portfolio yang terdiri daripada Konservatif (berisiko rendah), Sederhana (risiko sederhana) dan Agresif (berisiko tinggi) - sila rujuk Perjanjian Pembukaan Akaun untuk maklumat lebih lanjut.

Apakah portfolio pelaburan saya? Apa yang saya miliki?

Portfolio pelaburan anda terdiri daripada dana unit amanah. Dana dalam portfolio anda mungkin merangkumi kelas aset seperti bon, saham, tunai dan komoditi.

Pemegang unit tidak mempunyai pegangan sekuriti dalam portfolio secara langsung. Pemilikan dana dibahagikan kepada unit yang layak. Apabila nilai dana meningkat atau menurun, nilai setiap unit juga akan meningkat atau menurun sewajarnya. Jumlah unit yang dipegang bergantung kepada harga belian unit pada masa pelaburan dan jumlah wang yang dilaburkan.

Bolehkah saya menukar portfolio saya?

Ya. Sekiranya anda berubah fikiran pada bila-bila masa, anda mempunyai pilihan untuk beralih kepada portfolio yang belum pernah disyorkan kepada anda. Oleh sebab setiap portfolio mempunyai tahap risiko yang berlainan, sila maklum bahawa anda mungkin terdedah kepada risiko yang berada di bawah atau di atas toleransi risiko anda jika anda menukar portfolio. Portfolio baharu anda akan ditukar dalam masa 7 hari bekerja. Tiada bayaran akan dikenakan untuk pertukaran portfolio.

Bolehkah saya melabur dalam saham individu, bon atau sekuriti lain pilihan saya melalui Raiz, atau tidak memilih pelaburan Raiz?

Anda tidak boleh memilih untuk melabur terus dalam mana-mana dana unit amanah dalam portfolio Raiz, atau saham, bon atau sekuriti dalam dana unit amanah tersebut. Anda juga tidak mempunyai pilihan untuk melabur dalam saham, bon, atau sekuriti atau mata wang lain.

Adakah terdapat risiko dalam pelaburan saya?

Ya. Sekuriti yang anda miliki tertakluk kepada turun naik pasaran. Inilah sebabnya mengapa kami menyokong matlamat pelaburan jangka panjang. Untuk maklumat lanjut mengenai metodologi pelaburan kami dan risiko yang berkaitan dengan setiap pelaburan, sila rujuk bahagian yang berkaitan dalam Perjanjian Pembukaan Akaun di laman web kami.

Apa itu unit amanah?

Unit amanah adalah satu bentuk pelaburan kolektif yang membolehkan pelabur dengan objektif pelaburan serupa menggembleng dana mereka untuk dilaburkan dalam portfolio sekuriti atau aset-aset lain.

Apakah pengimbangan semula automatik?

Pengimbangan semula automatik ialah kaedah Raiz untuk mengekalkan peruntukan portfolio khusus anda. Turun naik pasaran boleh menyebabkan sebahagian sekuriti dalam portfolio anda meningkat atau menyusut nilai. Apabila ini berlaku, kami menggunakan pengimbangan semula automatik untuk mengembalikan portfolio anda kepada peruntukan asal yang ditentukan. Ini memastikan sekuriti dalam akaun pelaburan anda dibahagikan dengan betul.

Bagaimana Raiz mengimbangkan semula portfolio saya?

Raiz mengimbangi semula portfolio anda secara automatik semasa anda melabur. Setiap kali anda menyimpan atau mengeluarkan danapelaburan, kami menyesuaikan bahagian dana unit amanah yang dibeli kepada peruntukan portfolio sasarannya.

Kami juga mengkaji secara berkala, biasanya setiap bulan, dan mengimbangkan semula portfolio anda setiap kali peratusan pemegangan satu atau lebih dana turun naik sebanyak 5% di atas atau di bawah peruntukan sasarannya. Kami menjual dana yang mempunyai peruntukan yang terlebih (overrepresented) dan menggunakan hasil jualan tersebut untuk membeli dana yang terkurang (underrepresented) untuk memastikan portfolio anda mencapai peruntukan sasaran.

Pengimbangan semula juga berlaku setiap kali anda meminta untuk menukar portfolio anda. Kami menyesuaikan peruntukan setiap dana agar bersesuaian dengan profil risiko yang baharu. Kami menjual dana yang mempunyai peruntukan terlebih dan menggunakan hasil untuk membeli dana yang terkurang untuk menjadikan portfolio anda sesuai dengan peruntukan sasaran baharunya. Pengimbangan semula ini berlaku dalam masa 7 hari bekerja daripada permintaan pertukaran portfolio dibuat.

Tidakkah saya akan mendapat agihan pendapatan daripada portfolio saya?

Ya! Agihan pendapatan anda akan dilaburkan semula secara automatik dalam portfolio anda. Anda boleh melihat sejarah pengagihan pendapatan anda melalui aplikasi Raiz.

Berapa kerapkah saya mendapat dividen dan pengagihan?

Dana unit amanah yang membentuk portfolio anda akan membayar agihan pendapatan, jika ada, pada setiap akhir tahun kewangan.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai dana-dana unit amanah ASNB, iaitu tahun kewangan berakhir dan sejarah pengagihan pendapatan masing-masing, sila rujuk halaman Produk ASNB.

Bagaimana saya membatalkan transaksi yang belum selesai?

Deposit yang telah dimulakan tidak boleh dibatalkan. Anda boleh mengeluarkan wang anda sebaik sahaja ia dilaburkan dan dinyatakan dalam Akaun Pelaburan Raiz anda.

Untuk membatalkan pengeluaran yang belum selesai, kunjungi tab “Past” di halaman utama dan cari transaksi yang ingin anda batalkan. Pilih transaksi yang belum selesai dan tekan butang “Cancel transaction” untuk menghentikan transaksi tersebut. Sila maklum bahawa setelah tempoh tertunda selesai, anda tidak boleh membatalkan transaksi kerana unit-unit anda telah terjual dan sedang dalam proses ke Akaun Pengeluaran anda.

Adakah Raiz patuh Shariah?

Sila baca penerangan kami di sini mengenai perkara ini.

Deposit dan Pengeluaran

Bolehkah saya mengeluarkan wang saya pada bila-bila masa yang saya mahu?

Ya, anda boleh mengeluarkan wang daripada akaun Raiz anda pada bila-bila masa. Proses ini akan memakan masa sehingga 7 hari bekerja sebelum dana tersedia dalam akaun anda.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk deposit saya dilaburkan dan dapat dilihat dalam aplikasi Raiz?

Deposit anda akan mengambil masa sehingga 7 hari bekerja untuk dilaburkan dan dapat dilihat dalam aplikasi anda. Dana ini akan dipaparkan sebagai “transferring” ketika tempoh ini.

Adakah sebarang had jumlah wang yang boleh saya laburkan pada satu masa?

Anda boleh melaburkan maksimum RM20,000 pada satu masa, tertakluk kepada had pembelian maksimum kad debit anda.

Adakah sebarang had jumlah yang saya boleh keluarkan pada satu masa?

Tiada. Tidak ada had jumlah maksimum yang anda boleh keluarkan pada satu masa. Walau bagaimanapun, pengeluaran minimum adalah RM5.

Bolehkah saya menukar akaun pembiayaan?

Ya. Sekiranya anda ingin menukar Akaun Pembiayaan, anda mesti terlebih dahulu memutuskan pautan Akaun Pembiayaan semasa anda, kemudian tukar kepada yang baharu. Sila maklum bahawa anda hanya boleh memiliki satu Akaun Pembiayaan pada satu masa.

Sila hubungi pasukan Khidmat Pelanggan kami untuk bantuan.

Bolehkah saya menukar akaun pengeluaran saya?

Ya. Sekiranya anda ingin menukar Akaun Pengeluaran, sila hubungi pasukan Pengalaman Pelanggan. Sila maklum bahawa kami perlu mengesahkan identiti anda untuk menukar Akaun Pengeluaran, dan ini boleh memakan masa sehingga 2 hari bekerja.

Mengapa transaksi saya dipaparkan “failed”?

Ini mungkin disebabkan oleh dana yang tidak mencukupi atau anda telah melebihi had pembelian maksimum kad debit anda. Sekiranya transaksi dipaparkan “failed”, tidak ada caj yang dikenakan atas kad bank anda. Kami menasihatkan anda menghubungi bank anda bagi mengetahui mengenai transaksi yang gagal.

Adakah Raiz menyimpan maklumat kad bank saya dalam pelayan mereka?

Harap maklum bahawa kami tidak menyimpan maklumat kad anda. Kami memandang serius keselamatan data kad, dan kami tidak mempunyai akses kepada maklumat kad anda. Kami menggunakan Infinitium (https://www.infinitium.com/) untuk mengendalikan maklumat kad dengan selamat. Infinitium adalah penyedia perkhidmatan yang mematuhi Standard Keselamatan Data Industri Kad Pembayaran Tahap 1 yang disahkan.

Apakah bank dan kad yang boleh saya pautkan kepada akaun Raiz saya?

Pada masa ini, anda hanya boleh memautkan kad debit Maybank ke akaun Raiz anda.

Bagaimana untuk saya melindungi akaun Raiz saya?

Kami mengesyorkan anda melindung akaun Raiz anda dengan selalu log keluar setelah digunakan. Malah, kami melakukan log keluar anda secara automatik daripada aplikasi dalam satu tempoh tidak aktif dan meminta anda memasukkan kod laluan anda untuk kembali aktif. Selain itu, anda harus memilih kata laluan yang sukar diteka dan menyimpannya di lokasi yang selamat.

Akaun saya telah dikunci kerana aktiviti mencurigakan. Bagaimana saya membuka kunci?

Untuk keselamatan anda, kami meminta anda menghubungi pasukan Khidmat Pelanggan kami untuk membuka akaun anda yang terkunci. Sila maklum bahawa prosedur ini memerlukan pengesahan beberapa maklumat peribadi. Sila kunjungi bahagian bawah halaman ini untuk menghubungi pasukan Khidmat Pelanggan kami.

Cukai dan Fi

Adakah saya perlu membayar cukai daripada hasil yang saya peroleh melalui akaun Raiz saya?

Pendapatan hasil faedah unit amanah, secara umum, dikecualikan daripada cukai. Oleh itu, pelabur yang menerima pengagihan pendapatan yang dikecualikan cukai tersebut tidak akan dikenakan cukai pendapatan.

Keuntungan daripada pelupusan pelaburan dana unit amanah tidak dikenakan cukai. Pengagihan keuntungan daripada pelupusan tersebut dikecualikan cukai di tangan pemegang unit.

Keuntungan yang direalisasi oleh pelabur atas penjualan unit amanah juga dikecualikan cukai.

Pendapatan dividen yang diterima oleh dana dikenakan cukai, dan pelabur menerima pengagihan pendapatan setelah cukai.

Bagaimana Raiz menjana wang?

Muat turun Raiz adalah percuma. Setelah akaun dibuka, tidak ada fi pada baki RM0 dan selepas itu kami hanya mengenakan caj RM1.50 sebulan untuk akaun dengan baki di bawah RM6,000 dan 0.30% setahun (dicajkan secara bulanan, dikira setiap hari), untuk akaun dengan baki RM6,000 ke atas.

Bagaimana dan bilakah Raiz menerima fi?

Fi akaun bulanan sebanyak RM1.50 perlu dibayar sekiranya Akaun Pelaburan Raiz anda mempunyai nilai kurang daripada RM6,000 pada setiap akhir bulan. Bayaran ini adalah untuk menampung kos pengurusan Akaun Pelaburan Raiz anda. Fi tersebut akan dicajkan ke kad debit anda yang dinamakan di bawah Akaun Pembiayaan anda.

Sekiranya Akaun Pelaburan Raiz anda mempunyai nilai RM6,000 dan ke atas pada akhir bulan, fi yang perlu dibayar adalah 0.30% setahun daripada baki Akaun Pelaburan Raiz yang akan dicaj ke atas Akaun Pelaburan Raiz anda.

Fi akaun bulanan akan dikenakan kepada anda selewat-lewatnya pada hari ke-7 bulan berikutnya.

Adakah terdapat bayaran pengeluaran?

Tiada. Pemindahan wang masuk dan keluar daripada akaun Raiz anda adalah percuma.

Adakah saya akan dikenakan caj fi sekiranya saya mempunyai baki RM0?

Tidak, tidak ada fi dikenakan untuk baki RM0.

Pembundaran

Dari mana datangnya wang pembundaran?

Dana pembundaran datang daripada Akaun Pembiayaan yang anda hubungkan sebagai sumber pembiayaan untuk Raiz. Contohnya, jika anda membelanjakan RM3.60 menggunakan kad bank anda, maka RM0.40 tersebut akhirnya akan keluar daripada Akaun Pembiayaan anda apabila jumlah pembundaran meningkat hingga RM5.00 atau mana-mana had pembundaran pilihan anda

Bagaimana cara menetapkan pembundaran automatik?

Pembundaran automatik dapat diaktifkan dan dibatalkan dengan mengunjungi halaman utama, seterusnya “Invest”, “Round-Ups” simbol roda gear di bahagian kanan atas sekali, dan sekali lagi.

Bolehkah saya terus menggunakan pembundaran tanpa menjadikannya automatik?

Tidak. Sekiranya pembundaran automatik dibatalkan, anda tidak akan dapat menggunakan ciri pembundaran.

Adakah terdapat had bilangan kad yang boleh saya gunakan untuk pembundaran?

Ya. Buat masa ini, anda hanya dapat memautkan satu kad ke Akaun Perbelanjaan anda.

Adakah terdapat pembundaran kepada jumlah wang yang genap?

Ya, jumlah genap akan membundarkan keseluruhan Ringgit. Contohnya, jika anda membelanjakan RM5.00 menggunakan kad bank anda, urus niaga tersebut akan dibundarkan hingga RM6.00.

Apa yang berlaku sekiranya kad pautan saya hilang atau dicuri?

Akaun anda dengan Raiz tidak berisiko jika kad pautan anda hilang atau dicuri. Walau bagaimanapun, kami mengesyorkan agar anda menukar kad daripada akaun Raiz anda. Ini boleh dilakukan di “My Settings”, kemudian pergi ke “Spending Account”.