FAQ

Hubungi Kami

Hubungi Pasukan Khidmat Pelanggan Raiz

9AM-5PM Kuala Lumpur Time, Isnin - Jumaat (tidak termasuk cuti umum)

Perlukan bantuan untuk mendaftar?

Mulakan di Sini

Perlukan bantuan meneroka dan memahami aplikasi ini?

Baca Panduan Aplikasi Kami

Sila rujuk Perjanjian Pembukaan Akaun di Laman web ini untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci mengenai produk Raiz.

Kenapa Raiz?

Apa itu Raiz?

Raiz merupakan aplikasi pelaburan mikro yang membantu anda menyimpan & melabur dengan amaun yang kecil secara automatik dan konsisten. Kami memfokuskan kepada duit baki harian anda supaya anda boleh menyimpan & melabur secara konsisten, tanpa anda sedari dan tanpa mengubah gaya hidup anda!

Raiz di Malaysia merupakan usaha sama antara Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Raiz Invest Limited. Raiz juga beroperasi di Australia & Indonesia, dan mempunyai lebih daripada 600,000 pengguna aktif sejak 2016 dan menguruskan lebih RM3 bilion pelaburan.

Bagaimana Raiz berfungsi?

Fungsi utama Raiz adalah Auto-bundar; kami membundarkan setiap transaksi pembelian harian anda (yang menggunakan kad debit & kredit) kepada Ringgit yang seterusnya. Duit baki yang tersedia kemudiannya akan dilaburkan ke dalam portfolio pelaburan anda yang terdiri daripada dana-dana unit amanah.

Selain fungsi Auto-bundar, anda juga boleh membuat Pelaburan Sekali Gus; hanya masukkan sebarang amaun yang ingin dilaburkan, bila-bila masa.

Anda juga boleh menetapkan Auto-labur (atau pelaburan berkala) sebarang amaun secara berkala – harian, mingguan, setiap dua minggu atau bulanan.

Buka Akaun

Apa yang perlu saya lakukan?

Selepas anda memuat turun aplikasi Raiz, ikuti langkah dibawah untuk bermula:

  • Set Akaun Pembiayaan – ini untuk membiayai semua pelaburan anda
  • Set Akaun Auto-bundar – ini untuk kami memantau perbelanjaan anda dan membuat pembundaran untuk melabur duit baki harian anda
  • Set Akaun Pengeluaran – ini untuk kami memindahkan wang ke akaun bank anda apabila anda membuat pengeluaran
Apa yang terlibat dalam proses pendaftaran?

Kami memastikan proses pendaftaran mudah untuk anda. Hanya masukkan alamat emel anda, pilih kata laluan selamat, hubungkan Akaun Pembiayaan, Akaun Auto-bundar dan Akaun Pengeluaran, dan jawab beberapa soalan mengenai diri anda. Setelah selesai, kami akan mengesahkan pendaftaran akaun anda secepat mungkin.

Apakah pengesahan akaun?

Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 mewajibkan institusi seperti Raiz mengenal pasti dan mengesahkan identiti pelanggan. Oleh itu, kami meminta beberapa maklumat asas (nama penuh, alamat rumah, dll.) untuk pengesahan akaun anda. Kami akan mengesahkan akaun anda secepat mungkin setelah mendapat maklumat ini. Oleh itu, sangat penting anda memasukkan maklumat dengan tepat. Sekiranya kami menghadapi masalah untuk mengesahkan maklumat anda, kami akan menghubungi anda.

Harap maklum bahawa wang anda tidak akan dilaburkan sehingga identiti anda disahkan.

Raiz akan melindungi setiap maklumat yang anda berikan dan prosedur kami adalah selari dengan Dasar Privasi kami.

Adakah syarat umur minimum untuk membuka akaun?

Anda mesti berumur sekurang-kurangnya 18 tahun dan warganegara Malaysia (memiliki K/P biru) untuk membuka akaun dengan Raiz.

Adakah amaun pelaburan minimum diperlukan untuk membuka akaun?

Tiada. Anda boleh membuka akaun Raiz tanpa melakukan sebarang pelaburan. Dan hanya minimum RM5 diperlukan untuk anda bermula melabur!

Apa yang berlaku jika saya memadam aplikasi Raiz dalam peranti saya, atau menggunakan telefon baharu?

Raiz beroperasi di awan atau “cloud”. Akaun dan pelaburan anda selamat walaupun anda memadam aplikasi tersebut atau menggunakan telefon atau peranti baharu. Apabila anda log masuk dari peranti baharu, amaran keselamatan akan dihantar kepada emel anda.

Auto-bundar dan pelaburan berkala anda masih akan diproses walaupun aplikasi Raiz belum dimuat turun ke telefon baharu.

Bolehkah saya menutup akaun saya pada bila-bila masa?

Ya, anda boleh meminta untuk menutup akaun anda pada bila-bila masa melalui aplikasi Raiz. Klik Menu > Tetapan Saya > Sokongan > Tutup Akaun.

Akaun Pembiayaan dan Akaun Auto-bundar akan dinyahpautkan, dan baki di dalam akaun Raiz anda akan kami masukkan ke dalam Akaun Pengeluaran anda.

Harap maklum bahawa penutupan akaun hanya akan selesai apabila semua transaksi tertangguh (jika ada) anda telah selesai diproses.

Anda juga boleh menghubungi kami di [email protected] atau +60327146114 untuk bantuan penutupan akaun.

Sila ambil perhatian bahawa memadam aplikasi Raiz daripada telefon anda tidak dianggap menutup akaun anda.

Portfolio pelaburan saya

Bagaimana portfolio pelaburan saya ditentukan?

Maklumat yang anda berikan semasa proses pendaftaran akan digunakan untuk menentukan profil risiko anda. Algoritma yang digunakan oleh Raiz kemudian akan mencadangkan portfolio pelaburan yang sesuai berdasarkan profil risiko anda (oleh itu adalah penting untuk anda memberikan kami maklumat yang paling tepat!).

Terdapat 4 portfolio yang terdiri daripada Conservative (berisiko rendah), Moderate (risiko sederhana), Aggressive (berisiko tinggi), dan Portfolio Bolehubah (Custom Portfolio) - sila rujuk Perjanjian Pembukaan Akaun untuk maklumat lebih lanjut.

Apa kelas aset dalam portfolio pelaburan saya?

Portfolio pelaburan anda terdiri daripada dana-dana unit amanah. Dana-dana dalam portfolio anda mungkin merangkumi pelbagai kelas aset seperti bon, saham, emas, tunai dan komoditi.

Bolehkah saya menukar portfolio saya?

Ya. Anda boleh menukar ke portfolio lain.

Harap maklum, oleh sebab setiap portfolio mempunyai tahap risiko yang berlainan, anda mungkin terdedah kepada risiko yang berada lebih rendah atau lebih tinggi daripada tahap toleransi risiko anda jika anda menukar portfolio. Pertukaran portfolio akan mengambil masa 5-7 hari bekerja. Tiada bayaran akan dikenakan untuk pertukaran portfolio.

Harap maklum juga, menukar portfolio terlalu kerap adalah tidak disarankan.

Adakah terdapat risiko dalam pelaburan saya?

Pasaran naik dan turun. Ini normal dan dikenali sebagai risiko pasaran. Bermakna nilai pelaburan anda mungkin akan menjadi lebih tinggi atau lebih rendah daripada deposit yang dibuat – ada untung dan ruginya. Pelaburan akan menjadi sangat mudah jika seseorang boleh meramalkan masa yang terbaik untuk membeli atau menjual. Tetapi ini agak mustahil!

Itulah sebabnya falsafah Raiz ialah melabur amaun yang kecil tetapi secara konsisten – walaupun di pasaran yang sedang jatuh – kerana ini dapat membantu anda menghadapi naik turun pasaran dan merupakan salah satu kunci untuk pulangan pelaburan yang lebih sihat dalam jangka masa panjang. Ini adalah prinsip yang dikenali ramai sebagai Purata Kos Ringgit.

Apa itu dana unit amanah?

Dana unit amanah adalah apabila pelabur-pelabur dengan objektif pelaburan yang sama, menggembleng dana mereka untuk melabur dalam dalam portfolio aset-aset yang pelbagai.

Apakah pengimbangan semula (“rebalancing”) automatik?

Pengimbangan semula automatik ialah kaedah Raiz untuk mengekalkan peruntukan portfolio khusus anda. Turun naik pasaran boleh menyebabkan beberapa aset dalam portfolio anda meningkat atau menyusut nilai. Apabila ini berlaku, kami menggunakan pengimbangan semula automatik untuk mengembalikan portfolio anda kepada peruntukan asal yang betul.

Bagaimana Raiz mengimbangkan semula portfolio saya?

Raiz mengimbangi semula portfolio anda secara automatik setiap kali anda melabur dan membuat pengeluaran. Kami menyesuaikan bahagian dana yang dibeli dan dijual mengikut peruntukan portfolio sasarannya.

Kami juga mengkaji secara berkala, biasanya setiap bulan, dan mengimbangkan semula portfolio anda setiap kali peratusan pemegangan satu atau lebih dana turun naik sebanyak 5% di atas atau di bawah peruntukan sasarannya. Kami menjual dana yang mempunyai peruntukan yang terlebih dan menggunakan hasil jualan tersebut untuk membeli dana yang terkurang untuk memastikan portfolio anda kekal di peruntukan asal yang betul.

Pengimbangan semula juga berlaku setiap kali anda meminta untuk menukar portfolio anda. Kami menjual pegangan pelaburan sedia ada anda dan menggunakan hasil untuk membeli pegangan pelaburan yang bary untuk menjadikan portfolio anda sesuai dengan peruntukan sasaran baharunya. Pengimbangan semula ini berlaku dalam masa 5-7 hari bekerja daripada permintaan pertukaran portfolio dibuat.

Adakah saya mendapat dividen daripada portfolio pelaburan saya?

Portfolio Raiz terdiri daripada dana-dana unit amanah. Dividen, jika ada, akan diisytiharkan oleh pengurus dana masing-masing mengikut budi bicara mereka, pada bila-bila masa tanpa perlu pengumuman terlebih dahulu dibuat. Dividen akan dimasukkan dan dilaburkan semula ke dalam akaun Raiz anda.

Bila saya mendapat dividen?

Dana-dana unit amanah yang membentuk portfolio anda mengagihkan dividen, jika ada, mengikut budi bicara dan juga pada jadual yang berbeza-beza.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai dana-dana tersebut seperti tahun kewangan berakhir dan sejarah pengagihan pendapatan, sila rujuk prospektus dana-dana tersebut yang boleh didapati di lawan web mereka, atau hubungi kami.

Adakah Raiz patuh Shariah?

Sila baca penerangan kami di sini mengenai perkara ini.

Deposit dan Pengeluaran

Bagaimana untuk membuat deposit pelaburan?

Mudah. Hubungkan kad debit anda pada Akaun Pembiayaan. Selepas itu, anda boleh membuat deposit dengan hanya 2 klik sahaja!

Berapa lama masa diambil untuk duit saya dilaburkan dan dapat dilihat pada aplikasi Raiz?

Duit anda akan mula dilaburkan sebaik sahaja kami menerimanya ke dalam akaun amanah ("trust account") kami. Biasanya ia akan diproses dlama 1-2 hari bekerja berikutnya. Anda akan melihat transaksi ini di dalam aplikasi sebagai "sedang diproses" ketika ini.

Berapa banyak boleh saya depositkan pada satu masa?

Apa-apa amaun, namun ia tertakluk kepada had maksimum kad debit bank anda – yang biasanya dihadkan sehingga RM20,000 pada satu masa.

Bolehkah saya menukar Akaun Pembiayaan saya?

Ya. Anda boleh melakukannya terus melalui aplikasi Raiz anda (Tetapan Saya > Akaun Pembiayaan > Tukar).

Ada caj untuk membuat deposit dan pengeluaran?

Tidak. Tiada sebarang caj apabila anda membuat deposit ataupun pengeluaran.

Bolehkah saya mengeluarkan wang saya bila-bila masa saya mahu?

Ya. Hanya pergi ke app dan klik "Pengeluaran”. Duit anda biasanya akan masuk ke dalam akaun bank anda (Akaun Pengeluaran) dalam 3-4 hari bekerja berikutnya.

Berapa had pengeluaran yang boleh dikeluarkan pada satu masa?

Tiada had. Walau bagaimanapun, minimum pengeluaran adalah RM5.

Bagaimana saya membatalkan transaksi pelaburan / pengeluaran saya?

Anda boleh membatalkan transaksi pelaburan anda yang baru dibuat dalam beberapa minit pertama setelah ianya dilakukan. Pergi ke app, klik "Past", klik pada transaksi tersebut, dan klik "Cancel".

Sekiranya deposit tersebut telah dikreditkan dari bank anda, anda masih boleh membatalkannya pada hari yang sama (hari bekerja), tetapi anda perlu menghubungi Kihidmat Pelanggan kami untuk melakukannya.

Untuk membatalkan transaksi pengeluaran yang masih “belum selesai”, pergi ke app, pegi ke skrin "Lepas", klik pada transaksi tersebut, dan klik "Batal".

Harap maklum bahawa setelah pengeluaran diproses, anda tidak dapat membatalkannya kerana unit anda telah dijual dan dalam perjalanan ke akaun bank anda (Akaun Pengeluaran atau “Withdrawal Account”).

Bolehkah saya menukar Akaun Pengeluaran (Withdrawal Account) saya?

Ya. Anda boleh menukar Akaun Pengeluaran melalui aplikasi Raiz anda. Hanya pergi ke Tetapan Saya > Akaun Pengeluaran.

Harap maklum bahawa menukar Akaun Pengeluaran memerlukan kami melakukan pengesahan semula akaun bank anda, dan ini mungkin mengambil waktu hingga 2 hari bekerja. Sehingga itu, anda tidak boleh melakukan sebarang pengeluaran.

Mengapa transaksi saya dipaparkan sebagai “gagal”?

Biasanya ini disebabkan oleh kad debit anda belum diaktifkan untuk membuat transaksi “e-commerce”. Mungkin juga disebabkan oleh baki akaun yang tidak mencukupi atau anda telah melebihi had harian maksimum kad debit anda. Hubungi bank anda bagi mengetahui mengenai transaksi yang gagal (nombor bank untuk dihubungi ada tertera dibelakang kad).

Caj dan Cukai

Ada caj untuk menggunakan Raiz?

Ada. Caj kami mudah dan jelas. Muat turun Raiz adalah percuma.

Kami hanya mengenakan caj RM1.50 sebulan jika Akaun Pelaburan Raiz anda mempunyai baki kurang daripada RM6,000 (pada hari terakhir sesuatu bulan).

Sekiranya baki RM6,000 dan ke atas, caj kami adalah 0.025% sebulan daripada baki tersebut.

Tiada caj untuk baki akaun kosong.

Bila caj ini akan dikenakan?

Caj bulanan RM1.50 tersebut akan dicajkan ke kad debit yang diset sebagai Akaun Pembiayaan anda. Sekiranya kami tidak berjaya mengecajnya daripada Akaun Pembiayaan anda, kami mungkin akan mengecajnya ke Akaun Pelaburan Raiz anda dengan menjual unit-unit supaya bersamaan dengan caj tertunggak.

Untuk Akaun Pelaburan Raiz yang mempunyai baki RM6,000 dan ke atas, caj 0.025% sebulan daripada baki tersebut akan dicaj ke Akaun Pelaburan Raiz anda.

Adakah saya perlu membayar cukai daripada hasil yang saya peroleh melalui akaun Raiz saya?

Pendapatan hasil faedah unit amanah, secara umum, dikecualikan daripada cukai. Oleh itu, pelabur yang menerima pengagihan pendapatan yang dikecualikan cukai tersebut tidak akan dikenakan cukai pendapatan.

Keuntungan daripada pelupusan pelaburan dana unit amanah tidak dikenakan cukai. Pengagihan keuntungan daripada pelupusan tersebut dikecualikan cukai di tangan pemegang unit.

Keuntungan yang direalisasi oleh pelabur atas penjualan unit amanah juga dikecualikan cukai.

Pendapatan dividen yang diterima oleh dana dikenakan cukai, dan pelabur menerima pengagihan pendapatan setelah cukai.

Pelaburan Duit Baki atau Auto-bundar

Bagaimana pelaburan duit baki atau Auto-bundar ini berfungsi?

Apabila anda berbelanja menggunakan kad debit & kredit anda (yang telah anda hubungkan di Akaun Auto-bundar), kami akan bundarkan transaksi pembelian tersebut ke Ringgit yang seterusnya. Kemudian, duit baki yang tersedia akan terkumpul terlebih dahulu (secara maya dalam aplikasi Raiz anda). Apabila duit baki tersebut telah melebihi had yang anda setkan, duit tersebut akan di ambil dari bank Akaun Pembiayaan anda, dan dilaburkan mengikut portfolio anda.

Contohnya?

Anda telah menghubungkan kad kredit anda ke Akaun Auto-bundar. Anda membeli-belah di pasaraya dan membayar menggunakan kad kredit yang sama sebanyak RM50.30. Raiz akan merekodkan transaksi tersebut seterusnya membundarkannya kepada RM60. Jadi, ada duit baki 70 sen yang tersedia.

Harap maklum, pada ketika ini, duit baki ini tidak akan terus diambil dari kad anda. Tetapi ia akan dikumpulkan dahulu secara maya dalam aplikasi Raiz anda.

Apabila anda terus berbelanja, duit baki ini akan terus terkumpul secara maya. Apabila duit baki terkumpul telah mencecah had RM5 yang anda setkan, duit baki terkumpul ini akan diambil dari kad debit anda yang telah anda hubungkan di Akaun Pembiayaan, dan kemudiannya terus dilaburkan.

Adakah terdapat pembundaran kepada jumlah wang yang genap?

Ya, jumlah genap akan dibundarkan kepada keseluruhan Ringgit. Contohnya, jika anda membelanjakan RM10.00 menggunakan kad bank anda, transaksi tersebut akan dibundarkan ke RM11.

Bagaimana cara untuk set Auto-bundar?

Hubungkan kad debit & kredit anda di Akaun Auto-bundar (Tetapan Saya > Akaun Auto-bundar).

Pembundaran akan berjalan secara automatik selepas itu. Ianya boleh dibatalkan di skrin Labur > Auto-bundar > klik roda gear di bahagian kanan atas, dan klik sekali lagi.

Harap maklum, hanya kad VISA (debit & kredit) mana-mana bank dan juga kad debit Maybank boleh dihubungkan buat masa ini.

Berapa banyak kad debit & kredit yang boleh saya hubungkan di Akaun Auto-bundar?

Maksimum 5 pada satu masa.

Keselamatan

Adakah Raiz selamat?

Raiz dilesenkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (Lesen eCMSL/A0363/2020). Klik di sini untuk mengesahkannya.

Pelabur Malaysia yang berurusan dengan entiti berlesen dilindungi di bawah undang-undang sekuriti Malaysia. Mereka juga dilindungi daripada pelbagai risiko termasuk penipuan dan pengubahan wang haram, dan mempunyai akses kepada jalan keluar undang-undang sekiranya berlaku pertikaian.

Dari segi keselamatan pelaburan, seperti pelaburan-pelaburan lain, pelaburan anda dengan Raiz juga adalah terdedah kepada risiko naik turun pasaran.

Kad bank saya hilang / dicuri / diganti baru. Apa perlu saya buat?

Akaun Raiz anda tidak berisiko jika kad bank anda hilang atau dicuri. Anda boleh sentiasa menukarkan pautan kad bank anda melalui aplikasi Raiz pada bila-bila masa.

Kad bank saya hilang / dicuri / diganti baru. Apa perlu saya buat?

Akaun Raiz anda tidak berisiko jika kad bank anda hilang atau dicuri. Anda boleh sentiasa menukarkan pautan kad bank anda melalui aplikasi Raiz pada bila-bila masa.

Akaun saya telah dikunci kerana aktiviti mencurigakan. Bagaimana saya boleh mengaksesnya semula?

Untuk keselamatan anda, kami meminta anda menghubungi Khidmat Pelanggan kami untuk membuka akaun anda yang telah dikunci. Harap maklum bahawa prosedur ini memerlukan pengesahan beberapa maklumat peribadi.

Raiz Kids

Apakah itu Raiz Kids?

Raiz Kids membolehkan anda untuk menyimpan dan melabur untuk si kecil anda yang berumur di bawah 18 tahun. Harap maklum, Raiz Kids bukanlah akaun yang berasingan untuk anak anda, tetapi Raiz Kids berada di bawah akaun Raiz anda sebagai hanya sub-akaun. Anda mempunyai kuasa sepenuh ke atasnya selagi anak anda belum berumur 18 tahun.

Sekiranya anda ingin tahu dengan lebih lanjut, sila lihat blog ini.

Bagaimana ia berfungsi?

Raiz Kids berfungsi dengan menggunakan akaun Raiz anda yang sedia ada. Anda dapat memilih nilai bahagian baki anda untuk disetkan sebagai matlamat simpanan Raiz Kids. Pada bila-bila masa, anda boleh membahagikan bahagian baki akaun anda kepada Raiz Kids. Raiz Kids kemudiannya akan membahagikan baki akaun anda secara sama rata kepada bilangan tanggungan yang telah anda senaraikan.

Contohnya, jika anda memilih RM500 daripada baki akaun Raiz anda yang berjumlah RM1,000, 50% (RM500/RM1,000) daripadanya akan diletakkan dalam Raiz Kids. Jika anda melabur RM10 secara berkala, 50% daripadanya (RM5) juga akan diletakkan dalam Raiz Kids.

Sebarang pelaburan berikutnya akan disumbangkan kedalam Raiz Kids mengikut peratusan yang telah anda pilih pada awalnya.

Bagaimana pembahagian antara nilai akaun saya dan Raiz Kids?

Anda dapat memilih nilai bahagian nilai akaun anda untuk disetkan sebagai target Raiz Kids pada bila-bila masa. Dengan menggunakan gelangsar pada bahagian aplikasi Raiz Kids, pengiraan baru akan dibuat apabila anda memilih nilai pembahagian baru.

Apakah kebaikan Raiz Kids untuk saya / anak-anak saya?

Melalui Raiz Kids, anda dapat menerapkan falsafah Raiz yang sama iaitu pelaburan berkala secara automatik, lihat ia berkembang untuk anda dan anak-anak anda tanpa memberi kesan kepada gaya hidup anda. Bergantung kepada usia anak anda, terdapat nilai anggaran yang dikira untuk mencapai matlamat simpanan tersebut apabila anak anda berusia 18 tahun. Perlu diingat, prestasi masa lalu bukanlah petunjuk untuk pulangan masa hadapan. Namun, kami percaya pelaburan secara berkala adalah salah satu kunci untuk memiliki simpanan yang lebih sihat dalam jangka masa panjang.

Adakah saya perlu mempunyai Akaun Pembiayaan terlebih dahulu?

Ya. Untuk membuat pelaburan, termasuk pelaburan auto-bundar, auto-labur atau pelaburan sekaligus, anda harus mempunyai Funding Account yang telah dihubungkan terlebih dahulu.

Jika anda masih belum menghubungkan Funding Account anda, anda boleh melakukannya di Raiz app dengan pergi ke My Settings > Funding Account > Add a new funding account.

Bolehkah setiap Raiz Kids saya berada dalam portfolio yang berbeza?

Tidak boleh. Portfolio yang sama yang telah anda pilih untuk akaun anda akan digunakan untuk Raiz Kids.

Bolehkah saya menutup Raiz Kids saya?

Ya, anda dapat mengubah atau memadam Raiz Kids anda pada bila-bila masa. Jika anda ingin memadam Raiz Kids, baki anda akan dikira semula secara automatik dan dibahagi sama rata untuk Raiz Kids yang masih aktif.

Bolehkah setiap Raiz Kids saya berada dalam portfolio yang berbeza?

Tidak boleh. Portfolio yang sama yang telah anda pilih untuk akaun anda akan digunakan untuk Raiz Kids.

Bolehkah saya menutup Raiz Kids saya?

Ya, anda dapat mengedit dan memadam Raiz Kids anda pada bila-bila masa dalam aplikasi web dan aplikasi telefon pintar anda. Untuk melakukannya, sila lawati bahagian Invest dan cari bahagian Raiz. Jika anda ingin memadam Raiz Kids, baki anda akan dikira semula secara automatik dan dibahagi sama rata untuk Raiz Kids yang masih aktif.

Bagaimana boleh saya mengeluarkan baki akaun saya atau akaun Raiz Kids saya?

Apabila anda membuat pengeluaran, baki akan dikeluarkan sama rata mengikut peratusan nilai yang dibahagi antara akaun anda dan akaun Raiz Kids. Sebagai contoh, jika peratusan bahagian yang ditentukan untuk dimasukkan ke dalam satu Raiz Kids adalah 15% daripada baki akaun anda, dan anda membuat pengeluaran sebanyak RM100, maka RM15 akan dikeluarkan daripada akaun Raiz Kids.

Portfolio Bolehubah (“Custom Portfolio”)

Apa itu Portfolio Bolehubah (“Custom Portfolio”)?

Portfolio Bolehubah atau “Custom Portfolio” membolehkan anda membina portfolio pelaburan anda sendiri dengan membolehkan anda menetapkan sendiri peratusan setiap dana dalam portfolio anda. Anda juga boleh menamakan portfolio tersebut.

Bagaimana caranya untuk menamakan Portfolio Bolehubah saya?

Anda hanya perlu tekan butang “Kemas kini portfolio” pada skrin Portfolio Bolehubah. Kemudian klik pada nama portfolio yang tertera pada bahagian atas skrin. Namakan portfolio anda. Untuk menyimpan nama tersebut, tekan butang “Simpan Peruntukan”.

Bagaimana unutk menetapkan peratusan setiap dana?

Sebaik sahaja anda memilih Portfolio Bolehubah pada bahagian atas skrin, anda boleh menggunakan penggelongsor di bahagian bawah skrin untuk menetapkan peruntukan peratusan pelaburan dalam julat yang dibenarkan untuk setiap dana.

Bolehkah saya mengubah kadar peratusan dalam Portfolio Bolehubah?

Boleh. Anda boleh mengubah kadar peratusan dana-dana unit amanah. Proses ini akan mengambil masa 5-7 hari bekerja. Tiada caj akan dikenakan di atas sebarang penukaran.

Harap maklum, menukar portfolio dengan terlalu kerap adalah tidak disarankan.

Untuk menukar kadar peratusan setiap dana, tekan butang “Kemas Kini Portfolio” pada skrin Portfolio Bolehubah dalam aplikasi Raiz anda. Setelah selesai membuat penukaran, tekan “Simpan Peruntukan”.

Apakah kadar peratusan maksimum yang boleh saya miliki untuk dana unit amanah tertentu?

Peruntukan peratusan maksimum yang boleh disetkan untuk setiap dana adalah 90%. Walaubagaimanapun, dana emas dihadkan pada maksimum 30%.

Bolehkan saya menukar dari Portfolio Bolehubah ke portfolio-portfolio yang lain?

Boleh. Tiada sebarang caj dikenakan.

Apa itu Skala Risiko?

Skala Risiko diselaraskan secara automatik berdasarkan kadar peratusan yang telah anda pilih untuk Portfolio Bolehubah anda. Sekiranya skala risiko anda menghala ke arah bahagian warna oren (Tinggi), ia bermakna portfolio anda mempunya risiko yang lebih tinggi berbanding bahagian yang berwarna hijau (Rendah).

Raiz Rewards

Apakah ‘Raiz Rewards’?

Raiz Rewards ialah program ganjaran tunai kami. Apabila anda membeli-belah dalam talian daripada rakan jenama kami melalui Raiz, anda akan menerima ganjaran yang akan dilaburkan semula ke dalam akaun Raiz anda yang aktif!

Siapa rakan jenama yang terdapat dalam ‘Raiz Rewards’?

Anda boleh melihat rakan-rakan jenama Raiz di bahagian ‘Raiz Rewards’ dalam aplikasi Raiz. Kami akan menambah jenama baru dari semasa ke semasa, jadi pastikan anda sentiasa menyemak aplikasi Raiz untuk rakan jenama terkini untuk anda mendapatkan lebih ganjaran!

Bagaimanakah cara untuk membeli-belah?

Dalam bahagian ‘Raiz Rewards’ di aplikasi Raiz, klik pada jenama yang ingin anda beli. Kemudian, klik pautan “Shop Online Here” dan teruskan membuat pembelian anda. Dengan menekan pautan tersebut, kami akan dapat menjejaki pembelian anda secara automatik dan melaburkan ganjaran tunai ke dalam akaun Raiz anda. Pastikan pelayar internet anda juga tidak berada di dalam mod “incognito” atau mod privasi.

Berapakah ganjaran tunai yang akan dilaburkan daripada pembelian saya?

Rakan jenama kami akan melaburkan peratusan tertentu (atau jumlah tetap tertentu) daripada harga pembelian anda ke dalam akaun Raiz anda. Peratusan (atau jumlah tetap) tersebut adalah berbeza mengikut jenama. Sila pastikan anda semak Terma & Syarat untuk setiap jenama sebelum anda membeli-belah.

Harap maklum Raiz juga mungkin akan dibayar peratusan tertentu daripada harga pembelian anda (atau jumlah tetap) kerana mempromosikan rakan jenama.

Bilakah ganjaran tunai tersebut akan dilaburkan ke dalam akaun Raiz saya?

Ganjaran tunai hanya diberikan atas pembelian yang berjaya. Harap maklum ianya mungkin mengambil masa yang agak lama daripada apa anda jangkakan kerana ia perlu mengambil kira tempoh pembatalan / pulangbalik / pertukaran. Ini mungkin mengambil masa sehingga 190 hari.

Ganjaran tunai anda akan dilaburkan secara automatik sebaik sahaja kami menerima pembayaran tersebut daripada jenama anda.

Bagaimana jika saya masih belum menerima ganjaran tunai saya selepas tempoh yang dinyatakan?

Emel [email protected] bersama salinan resit anda. Kami akan membuat aduan yang sama kepada rakan jenama anda untuk disemak. Sila maklum bahawa mengikut Terma & Syarat, hasil semakan rakan jenama adalah muktamad.

Kenapa sesetengah jenama menjadi “unavailable” kadang-kadang?

Ini kerana jenama itu telah menghentikan sementara program ganjaran tunai mereka. Jangan risau, anda masih layak untuk ‘Raiz Rewards’ anda untuk pembelian yang telah anda buat pada masa lepas. Jenama ini boleh menyambung programnya jadi semak di bahagian ‘Raiz Rewards’ anda dari semasa ke semasa.

Apa Terma & Syarat untuk ‘Raiz Rewards’?

Setiap jenama mempunyai Terma & Syarat yang unik dan tersendiri. Sila semak butiran lanjut untuk setiap jenama di aplikasi Raiz pada bahagian ‘Raiz Rewards’. Produk dan penghantaran bagi produk yang dibeli adalah mengikut budi bicara dan kawalan rakan jenama. Ini termasuk spesifikasi produk dan masa penghantaran. Jika anda mempunyai sebarang persoalan mengenai perkhidmatan atau produk anda, sila hubungi terus jenama tersebut.

Jenama yang saya inginkan, tiada. Bolehkah saya meminta jenama tersebut untuk berada dalam program ‘Raiz Rewards’?

Sudah tentu! Beritahu kami apakah jenama tersebut, dan kami akan berusaha untuk menghubungi mereka. Anda boleh menghubungi kami di [email protected] atau 03-27146114. Anda juga boleh hubungi jenama tersebut dan berkongsi pengalaman Raiz anda dengan mereka – ianya akan membantu kami!