FAQ

Hubungi Kami

Hubungi Pasukan Khidmat Pelanggan Raiz

9:30AM-4:30PM Kuala Lumpur Time, Isnin - Jumaat (tidak termasuk cuti umum)



Kenapa Raiz Malaysia bakal ditutup?

Keputusan untuk beralih keluar dari pasaran Malaysia adalah disebabkan oleh peralihan strategik di peringkat kumpulan untuk memberi tumpuan kepada operasi terasnya di Australia, dan sebagai sebahagian daripada peralihan strategik ini, untuk menghentikan operasi globalnya di Malaysia.

Anda juga boleh merujuk pengumuman yang dibuat di peringkat kumpulan di sini.

Apa yang berlaku kepada wang saya dalam akaun Raiz?

Harap maklum bahawa wang anda dijaga oleh bank penjaga (Custodian) kami, CIMB Bank. Wang anda tidak boleh disentuh oleh kami kerana ianya jelas milik anda. Custodian akan tetap menjaganya supaya wang anda dikembalikan dengan selamat kepada anda.

Yakinlah kami kekal komited untuk memenuhi semua kewajipan sedia ada kepada pelanggan kami. Proses penutupan yang komprehensif dan teratur akan dilaksanakan secara berfasa untuk memastikan pengendalian aset pelanggan yang selamat dan cekap, dengan tarikh siap disasarkan pada 30 September 2024.

Apa yang perlu saya lakukan?

Kami ingin menggalakkan anda untuk mengeluarkan baki akaun anda, jika ada, (dan baki Raiz Kids juga, jika ada). Pengeluaran boleh dibuat dengan mudah melalui applikasi dan juga laman web Raiz.

Juga, bermula 2 September 2024, pelanggan tidak akan dapat lagi membuat pelaburan dan menukar portfolio, kecuali membuat pengeluaran.

Semua akaun akan ditutup pada 20 September 2024 dan sebarang baki akaun pada tarikh tersebut akan dikeluarkan secara automatik dan dimasukkan ke Akaun Pengeluaran yang anda telah setkan.

Bermula 16 Oktober 2024, akaun Raiz tidak dapat lagi diakses.

Saya telah membuat pengeluaran, tetapi duit belum masuk ke akaun bank saya. Berapa lamakah masa yang diambil?

Sila ambil perhatian bahawa wang akan masuk ke Akaun Pengeluaran anda dalam masa 7 hari bekerja selepas pengeluaran sepanjang semasa tempoh peralihan ini. Sila pastikan anda telah memautkan akaun bank yang sah (akaun didaftarkan di bawah nama anda dan bukan milik orang lain atau akaun syarikat) untuk mengelakkan sebarang kelewatan pada proses.

Harap maklum, jika kami gagal untuk memindahkan wang anda ke akaun anda, dan ianya kekal tidak dituntut oleh anda, ianya akan diklasifikasikan sebagai wang tidak dituntut dan akan dipindahkan ke Pendaftar Wang Tak Dituntut, Jabatan Akauntan Negara Malaysia.

Kami menjangkakan aktiviti bakal memuncak dan boleh membawa kepada kelewatan sementara. Kami bekerja keras untuk memastikan semuanya berjalan lancar. Walau bagaimanapun, jika anda mengalami sebarang kelewatan, kami memohon maaf dengan ikhlas.

Adakah alternatif lain selain Raiz untuk saya meneruskan kembara pelaburan saya?

Kami sangat menggalakkan anda untuk meneroka produk dan perkhidmatan di bawah platform myASNB Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) untuk kembara pelaburan anda yang berterusan termasuk menguruskan pelaburan anda dengan mudah (untuk pertanyaan lanjut mengenai perkara ini, anda boleh menghubungi ASNB terus di raizpnb@pnb.com.my sekiranya anda telah mengklik “Saya Setuju” dalam e-mel yang dihantar kepada anda sebelum ini).

Walaupun kami mencadangankan untuk mempertimbangkan ASNB, syarikat bersekutu kami, terdapat juga platform lain yang mungkin sesuai untuk anda pertimbangkan berdasarkan keperluan individu.

Bagaimanakah saya boleh menghubungi Raiz jika saya memerlukan bantuan semasa tempoh peralihan ini?

Anda boleh menghubungi kami seperti biasa pada di 03-27146114 atau help@raiz.com.my (9.30AM hingga 4.30PM, Isnin hingga Jumaat) jika anda memerlukan sebarang bantuan.

Harap maklum, bermula 16 Oktober, talian khidmat pelanggan kami akan dihentikan. Tetapi anda masih boleh menghubungi kami melalui emel sehingga 30 November 2024.

Apakah yang akan berlaku kepada data saya?

Kami mematuhi Dasar Privasi kami apabila kami mengumpul dan menggunakan data anda. Kami menyimpan data anda selagi kami memerlukannya atas sebab ia diambil, seperti mematuhi undang-undang, mencegah penipuan, menyelesaikan masalah akaun, membantu siasatan dan aktiviti undang-undang yang lain.

Kami akan berhenti menyimpan data anda atau menghapuskan maklumat pengenalan anda apabila kami tidak lagi memerlukannya untuk tujuan ini, dan ia tidak diperlukan atas sebab undang-undang atau perniagaan.